Heléne Lidström

Heléne Lidström, Strategisk rådgivare och föreläsare Framtidens kontor och arbetssätt, Healthy Business

”Skapa förutsättningar för att få med alla in i det nya arbetslivet.”

Vi är alla överens om att digitaliseringen innebär nya möjligheter, men hur påverkar den arbetssätt, kontorsutformning och framförallt vilka krav ställer den egentligen på framtidens ledarskap och medarbetare? En person som vet är Heléne Lidström.

Heléne ansvarade för Microsofts resa till att anpassas för det nya arbetslivet vilket innebar radikala förändringar i arbetssätt, ledarskap och kontorsutformning.

Målsättningen var att skapa de bästa förutsättningarna för motivation och välmående hos medarbetarna. Trots att det fanns ett motstånd initialt blev succén ett faktum. Interna medarbetarundersökningar visade på fantastiska resultat, vilket också uppmärksammades externt. Microsoft fick utmärkelsen Sveriges bästa arbetsplats tre år i rad och tilldelades priset för Sveriges snyggaste kontor.

Erfarenheterna och lärdomarna delas i boken "Det nya arbetslivet – så skapades Sveriges bästa arbetsplats" (Bookhouse) som gavs ut 2016.

Heléne Lidström har över 20 års erfarenhet från ledande befattningar i bolag som Finnair, Microsoft, Icon Medialab och Tele2, där förändring på temat kommunikation, kultur och ledarskap i det nya arbetslivet har varit den röda tråden. Heléne har ett passionerat intresse för företagskulturens betydelse för affären, liksom för individens förmåga att hantera, driva och ta ansvar för sin egen motivation som bottnar i ett ledarskap byggt på tillit. Heléne är expert på förändringsprocesser och är idag en uppskattad och ofta anlitad föreläsare och strategisk rådgivare.

 

Maria Bidegård och Helene Lidström:

”Case: Inspireras av ICAs framgångsrecept - ICA@work"

Möt den envisa och tålmodige projektansvarige och den erfarna förändringsledaren bakom en av Sveriges största och mest hyllade arbetsplatsförändringar - ICA@Work. Hör om den unika utmaningen och sex år långa resan att sammanföra dagligvaruhandel, retail, bank, försäkring, apotek och olika renodlade digitala verksamheter under ett och samma tak. Hur blev utfallet, hur håller man i ett så stort projekt, vad kan du lära dig av ICAs resa och vad krävs nu för att lyckas gå från projekt till förvaltning?"